رفتن به نوشته‌ها

کتاب 5 زبان عشق

چی شد که این کتاب و خوندم ؟

مدت ها بود وقتی صحبت از رابطه عاطفی به میون میومد آناهیتا (روانپزشکم) پیشنهاد میکرد «کتاب 5 زبان عشق» رو بخون این مدت ها که میگم فکر میکنم حدود 1 سالی بود یا حتی بیشتر، تا اینکه وقتی داشتم به این حوزه ی زندگی فکر میکردم گفتم بزار به توصیه آناهیتا این کتاب رو شروع کنم.

دلیل اصلی هم که اینقدر عقب افتاده بود مربوط میشه به اینکه بیشتر دنبال مطالبی هستم که به سرعت بتونه در حوزه کاری به من کمک بکنه و خب میدونم که خیلی ها به این دام دچار میشن که با بیشتر پرداختن به کار از مسائل دیگه غافل میمونن.

چه نتیجه ای برام داشت ؟

صادقانه میخوام قضاوت کنم. حتی انتظارش رو نداشتم. شگفت زده شدم. این شاید بهترین جمله ای بود که میتونستم بگم. چون با توجه به شخصیت دکتر چاپمن ذهنیت من چیز دیگه ای بود.

مثلا من فکر میکردم چرا تو فلان رابطه حال من خوب نبوده البته که زمان هایی هست که جوابش رو میدونیم ولی اینکه برای افکار آدم یک جواب روشن و منطقی وجود داشته باشه و بعد ببینی که تمام دسته سوالاتی که در خصوص یک موضوع داشتی به یک جواب روشن و منطقی میرسه خیلی خیلی جالبه و مفید و کاربردی طوری که میخوام به تمام انسانهایی که میشناسم و نمی‌شناسم پیشنهاد کنم حداقل 1 بار این کتاب رو بخونن

ایده اصلی کتاب چیه ؟

ایده اصلی کتاب 5 زبان عشق اینه که همونطور که ما آدمها به زبان های مختلفی صحبت میکنیم (فارسی، انگلیسی، عربی و …) زبان عشق متفاوتی هم داریم و این بار این زبان به کشور محل زندگیمون مربوط نیست.

این کتاب رو دکتر گری چاپمن نوشته، ایشون رو جلوتر یه مختصر معرفی میکنم. اما دکتر چاپمن با استفاده از صحبت با افراد و بررسی زوج های مختلف و تحقیق در خصوص این نظریه به 5 زبان منحصر به فرد رسیده، اما داستان اینجاست که اگر کسی که با شما در رابطه است زبان عشق شما رو ندونه و با اون با شما ارتباط برقرار نکنه شما هیچ احساس دوست داشتنی از طرف مقابل نمی‌گیرید و اون رابطه برای شما یا سخت میشه و یا سرد و بی تفاوت

دکتر چاپمن کیه ؟

دکتر چاپمن

خود دکتر چاپمن هم آدم عجیبیه، رفته لیسانس و ارشد هنر گرفته بعد رفته تحصیلات عالیه خودش رو در علوم مذهبی در حوزه علمیه! Southwestern Baptist Theological ادامه داده و در این مرکز یک مدرک ارشد آموزش های مذهبی و یک دکترای روابط بزرگسالان گرفته، بعد از اون به کادر پرسنلی کلیسای پروتستان کالوری پیوسته و در حال حاظر کشیش ارشد اون مجموعه است و همزمان در مسئولیت هایی از قبیل آموزش و همچنین مراقبت از کانون خانواده در این مرکز مشارکت میکنه

اولین کتابش رو 1992 به نام پنج زبان عشق: رازهایی برای داشتن عشقی پایدار نوشته که 11 میلیون نسخه در زبان انگلیسی فروش رفته و همین کتابی هست که در موردش حرف میزنیم.

به نظرم شخصیت این آدم مثل شهاب مرادی ای هست که پیش زمینه تحصیلات هنر داشته باشه

عناوین 5 زبان عشق

5 زبان عشق چیست ؟

دکتر چاپمن در نهایت این 5 عنوان رو ذکر میکنه به عنوان 5 زبان عشق هر آدمی، البته میگه ممکنه یک فردی 2 زبانه باشه ولی هر کسی حداقل یکی از اینها رو داره :

  1. کلام تاییدآمیز: این زبان برای تایید و تشویق افراد استفاده میشه
  2. ارائه خدمت: برای این افراد، رفتار بسیار موثرتر از کلام است.
  3. دریافت هدیه: برای برخی از افراد، هیچ چیز به اندازه هدیه گرفتن، احساس عشق را به اونها نمیده
  4. اختصاص زمان با کیفیت: این زبان در مورد دادن وقت خود با توجه کامل است
  5. تماس بدنی (فیزیکی): برای این افراد، هیچ چیز به اندازه تماس بدنی، بیانگر عشق نیست

واقعا نمیخوام خیلی در مورد متن کتاب صحبت کنم و ترجیح میدم خونده بشه یا گوش داده بشه پس ببینیم از کجاها میشه این کتاب رو تهیه کرد:

از کجا بگیریم ؟

منتشر شده در کتاب

یک دیدگاه

  1. محسن محسن

    خیلی خوب بود و آدم رو مجبور میکرد که تا ته مقاله رو بخونه تا بفهمه که این پنج زبان چیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *