رفتن به نوشته‌ها

اولویت ها در آداب معاشرت

یک موضوع پایه ای در آداب معاشرت اولویت ها است. با دانستن این موضوع به سادگی به سوالات زیر پاسخ خواهید داد

  • زمانی که چند نفر قصد ورود به یک محل دارند به چه ترتیبی باید این کار انجام شود ؟
  • در اتوبوس و مترو برای چه کسی باید از جا بلند شد ؟
  • در پله ها باید چه صورت حرکت کرد ؟
  • در هنگام معرفی افراد چه فردی را باید به چه فردی معرفی نمود ؟

موضوع خیلی ساده است

اولویت بر این اساس است

  1. جنسیت
    • زیاد شنیده ایم که خانم ها مقدم هستند.
  2. سن
    • فردی که سن بیشتری دارد مقدم است.
  3. رتبه شغلی و اجتماعی
    • رئیس هیئت مدیره قبل از مدیر عامل و کارمندان پس از مدیران و به همین صورت

اما محیط کار

در محیط کار آداب معاشرت کمی متفاوت است به عنوان مثال اولویت ها در محیط کاری کاملا تغییر پیدا میکند.

  1. رتبه شغلی
  2. جنسیت
  3. سن

چند مثال

  • من یک آقای مسن هستم و مدیر فروش مجموعه، مدیر عامل خانم جوانی است که به تازگی مجموعه را از پدر تحویل گرفته است و قصد ورود به اتاق جلسه را داریم :
    • من در را برای خانم باز میکنم و ایشان را به داخل راهنمایی میکنم.
  • من یک آقای مسن هستم و مدیر فروش مجموعه،با خانم منشی قصد ورود به آسانسور را داریم:
    • خانم منتظر من میمانند برای ورود و پس از من وارد میشوند.
  • من یک مرد جوان هستم و در مترو روی صندلی نشسته ام، یک خانم جوان و یک مرد میان سال وارد میشوند:
    • جای خود را به خانم جوان خواهم داد.

اولویت برای معرفی اشخاص به یکدیگر

فرد با اولویت پایینتر را به فرد با اولویت بالاتر معرفی خواهیم کرد. چند مثال:

  • فرد جوان را به مسن معرفی میکنیم. مادربزرگ، لطفا با محمد و رضا دوستان من آشنا شوید.
  • (junior to a senior) خانم مدیر سامان به تازگی در بخش محصول به ما اضافه شدند.
  • همکار را به مشتری معرفی میکنیم : جناب رضایی، خانم کاشانی از بخش تولید ما هستند که در جلسه قبل حضور داشتند.
  • میزبان را به میهمان معرفی میکنیم همچنین میهمان نزدیکتر را به میهمان دورتر معرفی میکنیم به عنوان مثال فردی که در تهران زندگی میکند و میهمان من است را به فردی که از یزد آمده است معرفی می نمایم.
  • دو فرد هم سطح: مدیر فروش شرکت خودمان را به مدیر فروش شرکت دیگر معرفی میکنیم.

در مورد پله

آقا همیشه با یک پله فاصله و پایینتر از خانم حرکت مینماید.

موضوع خیلی مهم در محیط کاری : تعارف به هیچ وجه پذیرفته نیست

منتشر شده در آداب معاشرت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *