رفتن به نوشته‌ها

مقایسه هزینه نرم افزار نصبی و ابری

دلیل نوشتن مطلب مقایسه هزینه نرم افزار نصبی و ابری این بود که جمله «نرم افزار ابری گران است» را زیاد می‌شنیدم.

دلیل این حرف البته ضرب عدد اشتراک در مدت زمان استفاده است. اما باید برای مقایسه هزینه نرم افزار نصبی و ابری همه مسائل را ببینیم و مسیر درستی را پیش بگیریم اما جالب است اگر بدانید که قضیه به این سادگی ها هم نیست.

برای این مقایسه ابتدا باید در خصوص مفهوم زیر ساخت ابری و همچنین مفهوم نرم افزار به عنوان سرویس اطلاعات کافی داشته باشیم. به همین دلیل پیشنهاد میکنم قبل از هر چیز دو مطلب زیر را مطالعه کنید.

پردازش ابری چیست ؟

SaaS یا نرم افزار به عنوان سرویس چیست؟

ما در ادامه مطالب بالا در ابتدا یک سری پیش فرض داریم.

  • میدانیم که پردازش ابری چیست
  • نرم افزار به عنوان سرویس چه مفهومی دارد.
  • و در مقایسه با نرم افزار های سنتی چگونه عمل میکند.

این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا درک درستی از ابزاری که در اختیار داریم داشته باشیم. در ادامه به مقایسه هزینه هایی که این دو نوع نرم افزار برای ما دارند خواهیم پرداخت.

میگن که هزینه ها ی این دو سرویس مثل کوه یخ میمونه یک چیزهایی از چشم پنهان مونده

کوه یخ هزینه ها

هزینه های پنهان در مقایسه با سرویس ابری

مواردی که نیاز مستقیم هستند ولی از چشم محاسبه دور می‌مانند و (متاسفانه) در زمان خرید محاسبه نمی‌شوند. ولی در طول زمان مجموعه را متحمل هزینه می‌کنند.

موضوع اصلی که معمولا در این مقایسه مد نظر قرار داده نمیشود هزینه های پنهان است، به این دلیل به آنها پینهان میگوییم که در زمان خرید نرم افزار محاسبه نمیشوند و در طول استفاده به ما تحمیل خواهند شد. شاید دلیل این اتفاق این باشد که وقتی پای خرید نرم افزار هستیم صرفا عدد اعلام شده برای خود نرم افزار را میبینیم.

برای نرم افزار ابری عدد اعلام شده را ضرب در تعداد سال هایی که باید استفاده کنیم میکنیم اما فکر میکنیم برای نرم افزار نصبی تنها عددی که باید بپردازیم همان مقدار اولیه است.

خب بریم برای مقایسه هزینه نرم افزار نصبی و ابری و این هزینه های پنهان را لیست کنیم تا این موارد ملموس تر باشند.

1. سرور

قیمت سرور HP در شهریور 99

در هر صورت باید این نرم افزار را روی یک دستگاه قابل اطمینانی نصب کرد، مخصوصا اگر اطلاعات کسب و کار شما را نگه داری میکند. البته پیش می‌آید که دوستان ترجیح می‌دهند روی یک کامپیوتر دسکتاپ معمولی این کار را انجام دهند که خب نه تنها کار درستی نیست که دردسر آن بیشتر است.

تصویر روبرو پایینترین عددی بود که در تاریخ 26 شهریور 1399 پیدا کردم. یک سرور hp با 1 پردازنده مدل زئون 3 گیگاهرتزی و 8 گیگابایت رم البته به آن یک هارد برای یک آپ گیری هم اضافه کنید. فکر میکنم این حداقل چیزی هست که باید تهیه کنیم.

2. نیروی متخصص برای نگه داری

نرخ پایه نظام صنفی رایانه برای تابستان 99 مبلغ 66.000 هست که برای کارشناس ضریب 1.2 میگیرد و برای تخصص شبکه و سخت افزار ضریب 1.25 یعنی ساعتی 99.000 تومان . در نظر بگیریم که ماهی 10 ساعت برای سرپا نگه داشتن شبکه ی ما زمان صرف کند. ماهی 990.000 تومان

3. به روز رسانی سخت افزار

سخت افزاری که تهیه می‌شود تا ابد به همین صورت سالم باقی نمی‌ماند و دچار استحلاک می‌شود بنابراین ممکن هست نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند اما عددی نمی‌توان برای آن پیش بینی کرد.

4. به روز رسانی نرم افزار

نرم افزار نیز نیاز دارد با توجه به استفاده و نیاز مجموعه در دوره هایی به روز رسانی گردد. این به روز رسانی ها برای نرم افزارهای نصبی شامل هزینه است ولی در اکثر سرویس های ابری رایگان انجام می‌شود. علاوه بر این ممکن است در این به روز رسانی ها لازم باشد تا اطلاعات، قالب ها یا فرم ها نیز با توجه به مدل جدید نرم افزار تغییر یا تعمیر شوند که باز شامل هزینه هستند. اما نمی‌توان عددی برای آن تخمین زد.

یک سری داستان ها مثل امکان خراب شدن نرم افزار به دلیل خطای انسانی یا امنیت، آنتی ویروس و … را در نظر نمی‌گیریم.

خب این لیست رو در کنار هم ببینیم

هزینه های نرم افزار ابری

هزینه ها در شروع

  1. اشتراک
  2. آموزش و پیاده سازی
هزینه های نرم افزار نصبی

هزینه ها در شروع

  1. لایسنس نرم افزار
  2. آموزش و پیاده سازی
  3. سخت افزار
  4. نیروی متخصص

هزینه های ابری در جریان

  1. اشتراک

هزینه های نصبی در جریان

  1. نیروی متخصص
  2. نگه داری سخت افزار
  3. به روز رسانی نرم افزار
  4. ِمدت از کار افتادگی (Downtime)

امنیت

به جرات میگم که امکان نداره امنیتی که یک سرویس ابری داره رو بشه به دلیل هزینه های بالا در محل کارفرما فراهم کرد. مواردی از قبیل :

  • فایروال ها
  • واسط های امنیتی
  • پشتیبان گیری ها
  • امکان افزایش منابع به سرعت در شرایط خاص
  • سرویس شرایط بحرانی (Disaster Recovery)

محاسبه هزینه این دو راهکار در طول 5 سال

داشتم فکر میکردم که چطور میشه این مطلب رو واضح تر کرد که به این نتیجه رسیدم یک برآورد از هزینه نرم افزار ابری و همچنین نصبی در طول 5 سال میتونه نتیجه گیری خوبی باشه.

کار یکم کاری سختیه به همین دلیل کمی زمان لازم دارم برای تکمیل کردن این قسمت.

منتشر شده در تکنولوژی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *