یک موضوع پایه ای در آداب معاشرت اولویت ها است. با دانستن این موضوع به سادگی به سوالات زیر پاسخ خواهید داد
- زمانی که چند نفر قصد ورود به یک محل دارند به چه ترتیبی باید این کار انجام شود ؟
- در اتوبوس و مترو برای چه کسی باید از جا بلند شد ؟
- در پله ها باید چه صورت حرکت کرد ؟
- در هنگام معرفی افراد چه فردی را باید به چه فردی معرفی نمود ؟
موضوع خیلی ساده است
اولویت بر این اساس است
- جنسیت
- زیاد شنیده ایم که خانم ها مقدم هستند.
- سن
- فردی که سن بیشتری دارد مقدم است.
- رتبه شغلی و اجتماعی
- رئیس هیئت مدیره قبل از مدیر عامل و کارمندان پس از مدیران و به همین صورت
اما محیط کار
در محیط کار آداب معاشرت کمی متفاوت است به عنوان مثال اولویت ها در محیط کاری کاملا تغییر پیدا میکند.
- رتبه شغلی
- جنسیت
- سن
چند مثال
- من یک آقای مسن هستم و مدیر فروش مجموعه، مدیر عامل خانم جوانی است که به تازگی مجموعه را از پدر تحویل گرفته است و قصد ورود به اتاق جلسه را داریم :
- من در را برای خانم باز میکنم و ایشان را به داخل راهنمایی میکنم.
- من یک آقای مسن هستم و مدیر فروش مجموعه،با خانم منشی قصد ورود به آسانسور را داریم:
- خانم منتظر من میمانند برای ورود و پس از من وارد میشوند.
- من یک مرد جوان هستم و در مترو روی صندلی نشسته ام، یک خانم جوان و یک مرد میان سال وارد میشوند:
- جای خود را به خانم جوان خواهم داد.
اولویت برای معرفی اشخاص به یکدیگر
فرد با اولویت پایینتر را به فرد با اولویت بالاتر معرفی خواهیم کرد. چند مثال:
- فرد جوان را به مسن معرفی میکنیم. مادربزرگ، لطفا با محمد و رضا دوستان من آشنا شوید.
- (junior to a senior) خانم مدیر سامان به تازگی در بخش محصول به ما اضافه شدند.
- همکار را به مشتری معرفی میکنیم : جناب رضایی، خانم کاشانی از بخش تولید ما هستند که در جلسه قبل حضور داشتند.
- میزبان را به میهمان معرفی میکنیم همچنین میهمان نزدیکتر را به میهمان دورتر معرفی میکنیم به عنوان مثال فردی که در تهران زندگی میکند و میهمان من است را به فردی که از یزد آمده است معرفی می نمایم.
- دو فرد هم سطح: مدیر فروش شرکت خودمان را به مدیر فروش شرکت دیگر معرفی میکنیم.
در مورد پله
آقا همیشه با یک پله فاصله و پایینتر از خانم حرکت مینماید.
اولین باشید که نظر می دهید