رفتن به نوشته‌ها

پردازش ابری چیست ؟

پردازش ابری یا رایانش ابری یا Cloud Computing به ساده ترین تعریف ممکن زیرساخت استفاده از منابع (پردازشگر، رم، حافظه ذخیره سازی، ارتباط شبکه و…) چندین سرور (ابر کامپیوتر خدمات دهنده) در آن واحد است.!

دیگران چه تعریفی دارند ؟

من در مورد پردازش ابری مطالب زیادی خوندم چه وبسایت های ایرانی چه اونهایی که شروع کننده این مفاهیم بودند. واقعیت این است که فارسی ها کمی از اصل قضیه فاصله گرفته اند و به محصولات نهایی این تکنولوژِی پرداخته اند.
بیاید با هم تعریف آمازون رو در مورد پردازش ابری بخونیم :

Cloud computing is the on-demand delivery of IT resources over the Internet with pay-as-you-go pricing. Instead of buying, owning, and maintaining physical data centers and servers, you can access technology services, such as computing power, storage, and databases, on an as-needed basis from a cloud provider.

https://aws.amazon.com/what-is-cloud-computing

ابری نباشه چطوریه ؟

شاید این سوال مارو بهتر ببره سر اصل قضیه. در حالت معمولی شما یک کامپیوتر سرور تهیه میکنید. با مشخصاتی که هممون شنیدیم : فلان قدر رم داره cpuش چند هسته ایه و اینقدر هارد داره و … حالا در نظر بگیرید که نرم افزاری که دارید استفاده میکنید به منابع بیشتری نیاز داره خوب باید قطعات جدید رو بخرید اون کامپیوتر رو خاموش کنید و قطعات جدید رونصب کنید و دوباره سرور رو روشن کنید. یا در نظر بگیرید که باید ریستارت بشه یا حتی قطعه ای بسوزه یا بهتر بگم دلایل زیادی وجود داره که یک سرور کند یا از دسترس خارج بشه

SuperMicro Blade Server
یک نوع کامپیوتر سرور که بهش میگن رک مانت یا Blade

خوب در بهترین حالت یک شرکت برای نرم افزارش یکی از اینها داره یا در عالی ترین حالت نرم افزارش رو تقسیم کرده و هر قسمت رو مثل پایگاه داده روی یکی از اینها گذاشته یا در ایده‌آل ترین حالت این سرور ها رو در مرکز داده نگه داری کرده ولی باز هم مشکلاتی که بالاتر گفتیم وجود داره (مراکز داده یا Data Centerها به وجود اومدن و فضاهایی برای قراردادن سرور ها در یک محل با زیر ساخت های مناسب مانند افراد متخصص، ارتباط سریع شبکه، سیستم های خنک کننده، محافظ ها، تولید کننده های برق و … درست کردند)

مرکز داده یا Datacenter

خودمون رو در شرایط واقعی قرار بدیم

اجازه بدید از قوه تخیلمون استفاده کنیم و خودمون رو در شرایط واقعی قرار بدیم.
تصور کنید که ما میخوایم با هم شریک شیم و سرویسی راه اندازی کنیم که در آنجا کاربران فایلهای خود را به اشتراک بذارند. نرم افزار خودمون رو مینویسیم، یک سرور تهیه میکنیم و کارمون رو شروع میکنیم.
کسب و کارمون با اقبال عمومی روبرو میشه و به منابع بیشتری مثل cpu یا فضای ذخیره سازی نیاز داریم. یا زمانهای خاص مثل عید رو در نظر بگیرید که کاربران برای استفاده از این سرویس هجوم میارند. در بهترین حالت چند ساعت زمان نیاز داریم تا منابع سرور رو افزایش بدیم. منتها در طول این مدت کاربران با قعطی یا کندی سرویس مواجه میشن.

پردازش ابری

پردازش ابری چه کار کرد ؟

اون سرور و اون پایگاه داده که بالاتر صحبتش شد رو در نظر بگیرید که تعداد زیادی از سرور ها با هم یک کار رو انجام بدن، به عنوان مثال 50 سرور با هم در حکم یکی یک زیر ساخت رو در یک شبکه به وجود بیارند. بیاید این شبکه رو بصورت یک ابر شماتیک ببینیم.
برگردیم به مثال سرویس اشتراک فایل، اگر این سرویس رو روی این زیرساخت جدید اجرا کنیم در هر لحظه که به منابع بیشتری نیاز داشتیم به سادگی و در لحظه میتونیم در اختیار داشته باشیم.

این موضوع پایه ای ترین تعریف این تکنولوژی هست و شروع داستانیه که خدمات هیجان انگیزی رو شکل میده که اگر این مفهوم و زیر ساخت نبود به این سادگی نمیتونستند پیشرفت کنند.

زیرساخت به عنوان سرویس

تمام مطالب بالا پایه ای ترین محصول یا خدمت مفهوم پردازش ابری هست که به اون « زیرساخت به عنوان سرویس » یا Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS میگن.

بستر به عنوان سرویس

بستر به عنوان سرویس یا پلتفرم به عنوان سرویس یا Platform as a service یا به اختصار PaaS یک لایه بالاتر از مدلی است که تا حالا توضیح دادیم، یعنی این مدل روی زیر ساخت ابری تمام نرم افزارهای میانی مثل سیستم عامل و دیگر چیزهایی که برای توسعه برنامه نیاز دارید رو در اختیارتون میذاره، به زبون ساده نه تنها دیگه دغدغه‌ی سخت افزار رو نخواهید داشت بلکه دغدغه ی نگه داری سیستم عامل و نرم افزارهایی که لازم دارید و امنیت در اون سطح رو هم نخواهید داشت.

نرم افزار به عنوان سرویس

به دلیل اینکه این قسمت نیاز به صحبت بیشتری داره در مطلب جدا بررسی خواهیم کرد که از طریق لینک زیر میتونید مشاهده کنید :

SaaS یا نرم افزار به عنوان سرویس یکی از اصطلاحاتی است که چند سال اخیر زیاد شنیده ایم یا حتی بدون آنکه بدانیم چیست از آن استفاده کرده ایم. در ادامه با مثالهایی که می‌شنوید متوجه می‌شوید که این مفهوم چقدر در ساده سازی و کاربرد در زندگی دیجیتالی ما نقش دارد.

SaaS یا نرم افزار به عنوان سرویس چیست؟

منتشر شده در تکنولوژی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *